Zo handelt u adequaat na een inbraak in uw huis

Een inbraak in uw huis kan zorgen voor een vervelende nasleep. Meubels zijn kapot gegaan, waardevolle spullen zijn gestolen en vervolgens moet u uw verhaal meerdere keren uit gaan leggen aan de politie en verzekeringen. Als u te lang wacht met actie ondernemen kan de nasleep nog vervelender voor u worden. Om deze reden hebben wij hieronder een aantal stappen beschreven waardoor u adequaat kan reageren op een inbraak in uw huis.

Bankpas

Het voornaamste doel van een inbraak is, in de meeste gevallen, het stelen van uw geld of waardevolle bezittingen. Uw portomonnee behoort daarom bij één van de meeste begeerde bezittingen waarnaar een inbreker op zoek is. Wanneer u erachter komt dat uw portomonnee is gestolen bij de inbraak, is het belangrijk dat u eerste uw bankpas(sen) laat blokkeren voordat u andere acties gaat ondernemen. Het kan namelijk zo zijn dat inbrekers uw pincode te weten zijn gekomen of deze hebben gekraakt. Is uw bankpas gestolen? Dan belt u naar de bankpassen meldcentrale: 0800-0313. Wanneer uw creditcard gestolen is belt u naar 030-2835555. U kunt daarnaast natuurlijk ook uw eigen bank bellen om z.s.m. uw bankpas te laten blokkeren.

Aangifte

Vervolgens is het van groot belang voor u zelf en voor de politie, dat u aangifte doet. Door aangifte te doen, kan de politie op zoek gaan naar de inbreker en kan een inbraak bij andere mensen worden voorkomen. Daarnaast heeft u de aangifte nodig om bij uw verzekering de materiële schade te verhalen. Een aangifte doen kan u ook helpen bij het emotioneel verwerken van de inbraak. Een inbraak kan namelijk een enorme impact hebben op u en uw gezin.

Verzekering

Om uw verzekering in te schakelen voor een vergoeding van de gemaakte schade heeft u in ieder geval een aangifte nodig om te bewijzen dat er daadwerkelijk een (poging tot) inbraak op uw adres is geweest. Om het proces te versnellen is het slim om een lijst te maken voor uw verzekering met alle schade die gemeld moet worden. Het kan namelijk zo zijn dat u uw verhaal meerdere keren moet uitleggen en u hierbij punten vergeet te melden. Wanneer u bonnen heeftt van de gestolen eigendommen, is het belangrijk deze op te zoeken voordat u een schadevergoeding aan gaat vragen.

Maatregelen

Misschien nog wel het belangrijkste van allemaal: neem maatregelen om een volgende inbraak te voorkomen. Als een inbreker nu uw huis in komt, kan hij dat een volgende keer zonder probleem nog een keer doen. Zorg er daarom voor dat u maatregelen neemt tegen een volgende inbraak. Vervang bijvoorbeeld de sloten van uw huis voor SKG-goedgekeurde sloten, als u deze nog niet heeft.