Soorten fietssloten

Er zijn verschillende soorten fietssloten die moeten voorkomen dat een fiets zonder instemming van de eigenaar wordt meegenomen. De gebruikte technieken om een tweewieler te beveiligen zijn zeer uiteenlopend. Toch kan men daarin twee hoofdgroepen onderscheiden. Het eerste type zorgt ervoor dat de fiets niet meer kan rijden, een of beide wielen worden geblokkeerd. Het tweede soort zorgt ervoor dat de fiets niet verplaatst kan worden doordat deze volledig verankerd wordt aan de directe omgeving, zoals een lantaarnpaal of hekwerk.

Ringsloten

Ringsloten zijn de karakteristieke fietssloten die we in Nederland gewend zijn. De sleutel voor een ringslot noemt doorgaans ‘fietssleutel’. Het zijn de cirkelvormige sloten die aan het frame vastzitten en het achterwiel kunnen vastzetten. Wanneer men dit mechanisme sluit komt een ring uit het slot tevoorschijn die de spaken van het achterwiel blokkeert. Het voordeel hiervan is dat een dief het achterwiel niet zo gemakkelijk kan losschroeven. Het nadeel is dat brutale dieven in plaats daarvan de hele fiets, met gesloten ringslot en al, mee naar huis tillen en daar het fietsslot kraken.

Combinatiesloten

Een combinatieslot, ook wel cijferslot, bestaat vaak uit cilindervormige schijven met de nummers 0 t/m 9 erop. Deze schijven kan men draaien om verschillende cijfercombinaties te maken. Slechts één combinatie kan het fietsslot openen. Het voordeel van dit soort fietssloten is dat er geen sleutel voor nodig is. Men hoeft enkel de geschikte code te onthouden. Een nadeel is echter dat een doorgewinterde dief de cijfercombinatie niet hoeft te kennen. Aan de hand van de klikjes die dit slot maakt wanneer de juiste stand van een schijf wordt gekozen kan een crimineel vaststellen wat de correcte combinatie is.

Kabelsloten

Kabelsloten bestaan uit in elkaar geweven staaldraden met daaromheen een plastic beschermlaag. Een fiets kan hiermee gemakkelijk aan objecten in de omgeving gekoppeld worden. Helaas zien dergelijke fietssloten er sterker uit dan dat ze daadwerklijk zijn. Met bepaald gereedschap kan men een kabelslot in korte tijd doorknippen. Zelfs met een kleine kniptang en wat geduld kan men de staaldraden een voor een doorknippen. Een alternatief is door een kabelslot te nemen die gemaakt is van gehard staal, deze zijn veel lastiger stuk te maken.

Beugelsloten

Een beugelslot als fietsslot is een erg effectief beveiligingsmiddel, mits deze goed gehanteerd wordt. Het bestaat uit een U-vormig stuk, de beugel, en een staaf waar het sleutelgat in zit. Deze constructie is uit gehard staal gemaakt waardoor het niet door te knippen valt met een betonschaar. Als men dit slot echter verkeerd plaatst, dat is wanneer men het beugelslot vastmaakt aan het fietsframe en een onbeweegbaar object, dan kan men de fiets over de kop gooien. De druk die daarbij op het fietsslot uitgeoefend wordt is groot genoeg om het sluitmechanisme te breken.

Kettingsloten

Dit fietsslot wordt als meest betrouwbaar beschouwd indien de kwaliteit van het staal waaruit het kettingslot maar hoog genoeg is. Met een kettingslot kan men een fiets aan voorwerpen vastmaken waardoor deze niet meegenomen kan worden. Daarnaast kan een dief gehard stalen schakels van 8 mm of groter niet doorknippen. Een betonschaar maakt zichzelf daarbij stuk in plaats van de schakels. Als de ketting echter uit delen bestaat van maximaal 6 mm dik of van ‘normaal’ staal bestaat dan biedt dit fietsslot niet de benodigde veiligheid.